zondag 10 februari 2008

Rush Hour

Een spel wat zeker niet onbekend is bij grote groepen gebruikers, is het spel 'RushHour'. Een Japanner, Nob Yoshigahara, verzon dit spel al lang geleden, en inmiddels zijn er vele varianten te vinden, van bordspel t/m een spel voor de mobiele telefoon, zie plaatje





Het spel bestaat er uit om de rode auto uit de verkeersopstopping te krijgen. Alle auto's mogen binnen de ruimte die ze hebben verschoven worden. Een tijdfactor in het spel laat je het spel nog sneller spelen.


Bij het Freudenthal instituut vragen we ons nu af of dit soort spellen een bijdrage kunnen leveren aan het arsenaal van reken-wiskundige vaardigheden.


Bij dit spel lijken geen 'basale' vaardigheden een rol te spelen, maar wel vaardigheden als: 'een aantal zetten vooruit denken' (net als bij schaak), 'het in je hoofd kunnen representeren van dergelijke - ruimtelijke - bewegingen'. Voorlopig zijn dit vermoedens. Tot die tijd is het in ieder geval een heel mooi spel wat tijdelijk je aandacht helemaal opeet.


Meer weten?
http://www.fi.uu.nl/wiki/index.php/RushHour

Geen opmerkingen: